Pískování automobilových alu kol z nich vytvoří úplně nové disky

Pískování neboli tryskání je technologie čištění povrchu obvykle kovových předmětů a velmi často se využívá k renovaci disků kol z oceli či slitin hliníku.Tryskáním se povrch zbaví koroze, zbytků barev a nánosů různých nečistot syntetického i přírodního původu. Pro pískování alu kol se obecně doporučuje profesionální velkokapacitní tryskací kabina, která si poradí i s masivnějšími nežádoucími nánosy na povrchu disků. Je k tomu zapotřebí speciální pískovací drť a vysokotlaká hubice, která v hobby pískovačkách nemá požadovaný výkon.

Jaké materiály se k pískování používají

Křemičitý písek – ten je jakožto abrazivo nejlevnější, ale zároveň je nejméně účinný. Nevýhodou křemičitého písku je vyšší obsah minerálů, které jsou přirozenou součástí křemičitanů, a tím pádem také mohou pískovaný povrch nežádoucím způsobem barvit.

kolo u auta

Skleněná drť – pro disky ze slitiny hliníku je toto řešení vhodné zejména pro drobné povrchové znečištění a pro začišťovací operace po hrubším tryskání. Sklo sice nemá tak výraznou abrazivní schopnost, ale stále je poměrně účinné, takže jej nelze zcela vyloučit.

Balotina – lepších výsledků, než se skleněnou drtí, dosáhneme pomocí velmi drobných skleněných kuliček, tzv. balotinou. Ta perfektně poslouží pro závěrečný tryskací proces, kdy povrch materiálu zůstane velmi jemný a mnohdy až vyleštěný. Výhodou skla obecně pro tryskání je možnost recyklace abraziva a také velmi dlouhé, prakticky neomezené skladování, podobně jako u křemičitého písku.

hliníkový disk kola u auta

Ocelová drť – ocelové granule vykazují vynikající výsledky u velmi znečištěných povrchů, např. od barvy, oleje a organických tuků, mazutu, nafty, zeminy a dalších nečistot.

Měděná drť – podobných výsledků, jako s ocelí, dosáhneme s mědí. Měď je ovšem měkčí materiál, tak nebude mít tak silnou účinnost, ale zas je menší pravděpodobnost, že se nepoškodí povrch alu disků.